משכנתא לסטודנטים – האם יש דבר כזה?

משפט

אין ספק שרכישת דירה היא אחת ההשקעות הגדולות, החשובות והמשמעויות ביותר שאנחנו נבצע במהלך חיינו. מדובר בהשקעה בנכס שיספק לנו מקום מגורים ומעבר לזה, הנכס יספק לנו התחלה כלכלית ראויה, כך שאם אנחנו נרצה בעתיד למכור אותו ולרכוש במקומו נכס אחר או להשתמש בכסף שנקבל לדברים אחרים, נוכל לעשות זאת. 

נהוג לחשוב שרק זוגות עובדים, זוגות שכבר נכנסו אל מה שנקרא “מסלול החיים”, יכולים לרכוש דירה, רק הם יכולים לקבל משכנתא מהבנק ולרכוש איתה נכס. אך גם סטודנטים יכולים לקבל מהבנק משכנתא ולהשתמש בה לצורך רכישת נכס כזה או אחר. מן הסתם, התנאים יהיו שונים והאפשרויות שלהם יהיו אחרות. 

סטודנטים באופן טבעי, עובדים פחות מאשר זוגות או אנשים מן השורה, שכן מרבית הזמן שלהם מושקע בלימודים (אלא אם מדובר במסלולים מיוחדים, וזה כמובן יוצא דופן), כמו כן הם מרוויחים פחות, גם בגלל סוג המשרה, אופי המשרה והשכר שמקבלים במשרות סטודנטיאליות. ובכל זאת, הבנקים מציעים משכנתאות בתנאים שונים. 

חשוב להדגיש, כשסטודנטים מעוניינים לקחת משכנתא, סביר להניח שהם יתבססו על כך שיש להם תמיכה כלכלית שתאפשר להם לרכוש את הנכס שהם רוצים. בין אם זו תמיכה מההורים והמשפחה בכלל ובין אם זו תמיכה אחרת, למשל דרך מלגות או תמיכות ממקורות שונים, כולל כמובן הון עצמי שהם חסכו במהלך השנים. על כן, הבנק יכול לספק להם משכנתא בהנחה שהם יוכלו לעמוד בה. 

כיצד זה מתבצע בפועל

לפני שאנחנו נסביר מה בדיוק צריך לעשות בשביל לקבל משכנתא לסטודנטים, חשוב להדגיש, לא מדובר במשכנתא רגילה. התנאים שסטודנטים יקבלו, אינם תנאים של זוג צעיר עם עבודה. סביר להניח שזו משכנתא עם מסלולי החזר אחרים, כאלה שיימשכו זמן רב יותר, ייתכן מאוד שהריביות יהיו שונות, מה עוד שהרבה פעמים המשכנתא ייתכן ותהיה משלימה, כלומר הם יצטרכו לקחת משכנתא רגילה פלוס עוד משכנתא בשביל להשלים את סך הסכום שהם צריכים לצורך רכישת הנכס. 

עוד נקודה שצריך לזכור, לא בכל מקרה סטודנטים יקבלו משכנתא, שכן הבנק לא ימהר לתת למי שאיננו עובד בעבודה קבועה וכן סביר להניח שהוא יעדיך לתת לזוגות נשואים, ובטח לא לזוגות שרק עכשיו התחילו את מערכת היחסים ביניהם. 

בשביל לקבל משכנתא, על הסטודנטים לפנות לבנק, לברר אילו מסלולים עומדים לרשותם, רצוי שיתייעצו עם אנשי מקצוע בתחום ייעוץ משכנתאות, זאת על מנת לוודא, איזו משכנתא יכולה להתאים להם. בצורה כזו, הם יוכלו לבחור את מה שנכון עבורם. 

בסיכומו של דבר, על הסטודנטים לזכור, מדובר בפעולה בעלת משמעות ארוכת טווח במובנים כלכליים ואחרים, לכן חשוב מאוד שיבחנו אותה היטב לפני שיחליטו כיצד לנהוג והאם בכלל הם יכולים לעמוד בכך ויוכלו לממן אותה.